Samen Veilig

Samen zorgen voor veiligheid

Overal waar je met andere mensen bent, is het belangrijk dat je je veilig voelt. Op straat, in de metro, op een feestje en op school. Je voelt je veilig als je niet bang hoeft te zijn dat je wordt uitgelachen of gepest. Maar ook je spullen moeten veilig zijn en je moet met je handen van elkaar afblijven.

In je eentje kan je niet zorgen voor veiligheid. Dat doe je met elkaar. In de klas, in de school en ook daarbuiten.

Als je met elkaar wil zorgen voor veiligheid moet je respect voor elkaar hebben. We zijn allemaal verschillend en allemaal verdienen we recht op respect, of we nu wit of zwart, dik of dun, man of vrouw of noem maar op zijn. Op het PENTA college Hoogvliet zorgen we er op allerlei manieren voor dat iedereen zich veilig kan voelen.

Rekening houden met elkaar

  • De leraren letten erop dat leerlingen elkaar met respect behandelen. We praten erover bij de dagopeningen en ook in de mentorlessen wordt er regelmatig over gepraat.
  • We laten niet toe dat leerlingen anderen pesten. Als we dat merken gaan we in gesprek, met die leerlingen maar ook met de ouders. Als dat niet helpt, treden we streng op.
  • Elk jaar leiden we een aantal leerlingen van klas 3 en 4 op tot BHV’er (bedrijfshulpverlener), herkenbaar aan hun gele en oranje hesjes. Ze helpen onder andere de pauzewachten. Dat zijn leraren die in de pauzes rondlopen om te kijken of alles goed gaat.
  • Leerlingen uit klas 2, de zogenaamde Peerleaders, begeleiden de leerlingen van klas 1 in de introductieperiode.
  • Orde en netheid vinden we erg belangrijk. Je moet respect hebben voor anderen en ook voor je leefomgeving. We accepteren het niet als leerlingen zich niet aan de regels houden, rommel maken en dingen vernielen.
  • We hebben met elkaar een zogenaamd veiligheidsconvenant afgesproken. Daarin staat wat we doen als leerlingen de veiligheid van hun medeleerlingen of hun eigendommen in gevaar brengen.
  • Tijdens sport en spelactiviteiten oefenen we veel met samenwerken en rekening met elkaar houden.